Contact | Home | Klantenservice

Afrekenen | Mijn account | Winkelwagen  
  Losse Magic Kaarten Sealed Packs Assorted Packs Magic Accessoires Magic Merchandise  

losse magic kaarten
overige producten
Product Categoriën

Magic aanbiedingen

Standard: Ixalan tribes

1   volledige onderwerp op 1 pagina weergeven
Offline kolonelnick kolonelnick heeft loyalty level 17 26-09-2017 om 12:20
Quote reactieReport reactie
Hallo beste bom'mers!

Met de komende standard rotatie (letterlijk deze week) heb ik besloten een klein stukje te schrijven over de vier tribes die ixalan met zich meebrengt en de mogelijke impact die zij gaan hebben op standard zodra ze straks in roteren. Maar laten we eerst even kijken naar wat standard kwijt raakt!

Ongeveer de beste witte kaart in heel standard roteert eindelijk, namelijk Gideon, Ally of Zendikar. Persoonlijk ben ik hier erg blij mee. Na twee jaar ben ik zijn gezicht wel beu namelijk en met mij vele anderen.

Verder verliest standard een hele collectie aan zombies, waardoor zombies (bijna) niet meer speelbaar zal zijn. Alleen Liliana's Mastery is nog echt in het format als lord, samen met Wayward Servant. De vraag is echter of dit goed genoeg gaat zijn aangezien all-stars zoals Diregraf Colossus, Relentless Dead en Cryptbreaker roteren.

Natuurlijk verliest standard nog veel meer met vier sets die roteren, maar wat blijft er nu?
Vehicles, en veel ook. Zowel rood/wit als Mardu vehicles zullen viable strategies blijven in standard. Hoewel het planeswalker sideboard van dit deck roteert verwacht ik dat Huatli, Warrior Poet hier een redelijke rol kan innemen. Haar dino's crewe namelijk alles wat in dat deck zit.

Energy. voor temur energy decks zullen een goede strategie blijven om te spelen. Weinig uit het deck roteert en het is een sterk deck.

Dat brengt mij bij de vier tribes die ixalan met zich meebrengt naar standard. Met natuurlijk de belangrijke vraag: hoe goed zijn ze voor standard? Ik heb de vier tribes gesorteerd op de mogelijkheid dat ze standard playable gaan zijn.

Pirates:
De reden dat ik pirates zie als meest viable voor standard, is omdat er wel vier verschillende kanten die je op kan gaan met pirates en drie ervan zijn nog best goed ook.
Blue/Black treasures: Een van de tactieken die je aan kan nemen met pirates is treasure maken. Met kaarten als Revel in Riches en Mechanized Production is het niet alleen mogelijk om veel treasures te maken, maar deze ook te gebruiken als je winconditie en verder een control deck maken. Hostage Taker is verder erg goed in dit deck, samen met enkele pirates die ook treasures maken zoals Deadeye Plunderers, Dire Fleet Hoarder en Sailor of Means.
Red/Black aggro: Ook red/black aggro kan een heel sterk pirate deck zijn. kaarten zoals Dire Fleet Captain en Fathom Fleet Captain zijn echte powerhouses in het deck. Ook een Deadeye Tracker kan al snel uit de hand lopen (en is erg nuttig als je opponent ook nog eens een graveyard deck speelt). Ook Ruin Raider is erg goed in dit deck, want je creatures liggen vaak tapped om te slaan.
Red/Blue looters: Persoonlijk de minste van de vier pirate decks, naar mijn mening. Het blauw/rode piratendeck wilt graag slaan voor de raid pirates die kaarten rapen, maar vaak zijn de creatures wat aan de kleine kant, om dit effectief te doen. Marauding Looter is vrij sterk voor deze strategie, maar van de drie grixis combinaties denk ik dat deze versie wel een The Locust God mag spelen. De insects die je van hem krijgt triggeren je raid abilities vrij makkelijk en je meeste raid abilities rapen kaarten en maken dus meer insect tokens. ook de nieuwe Jace, Cunning Castaway is erg sterk in dit deck.
Grixis control pirates: Persoonlijk mijn favoriete combinatie voor de pirates. Het is een deck wat control kan spelen met Siren Stormtamer en Hostage Taker, maar vervolgens ook aggresief kan zijn met Dire Fleet Captain en Fathom Fleet Captain. In deze strategie combineer je dus blauw/zwart control met rood/zwart aggro.
Deck:
standard pirate control
door kolonelnick
Standard WhiteBlueBlackRedGreen

Dinosaurs:
Ook onze grote lieve lizard beasts maken een entree in standard en zijn erg sterk. Tijdens de 2hg pre-release in mijn local game store speelden er 14 teams mee. 13 daarvan speelden minimaal een dinosaur deck en meerdere teams speelden in hun tweede deck ook enkele dinosaurs die niet in deck een terecht zijn gekomen. Ook tijdens de individuele pre-releases zijn er heel veel dino's gespeeld. Dit bewijst wel met hoe weinig resources dino's al goed kunnen zijn. Ook de dino's kun je in meerdere kleurencombinaties spelen, maar echter een ervan is echt viable als je een goed deck wilt hebben en dat is:
Nayasaurs: Hoewel je wit uit dit deck kan halen en rood/groen enrage zou kunnen spelen, is nayasaurs best wel de way to go. Door kaarten als Kinjalli's Caller, Otepec Huntmaster en Drover of the Mighty, maak je je dino's zo goedkoop dat je tegenstander maar vast de barbeque saus moet pakken ;)
Waar ramp je naartoe? Regisaur Alpha en Carnage Tyrant zijn ongeveer de twee sterkste dino's in het format op het moment. En met elf semi-dorks leg je deze al beurt 3 en 4 neer. Ook Ripjaw Raptor is onwijs goed.
Deck:
Standard Nayasaurs
door kolonelnick

Vampires: Vampires willen tokens maken. En heel veel ook. Legion's Landing en Mavren Fein, Dusk Apostle doen dit samen erg goed. Verder ga je best wel aggro spelen. Sanctum Seeker haalt meer value uit je tokens als ze aanvallen en opnieuw is Metallic Mimic een sterke optie voor het deck. Kaladesh block had ook vampires, namelijk Gifted Aetherborn en Yahenni, Undying Partisan die beide goed werk kunnen verichten in het deck.
Deck:
standard black/white vampires
door kolonelnick

Dit is mijn twee cent op de komende standard rotatie. Hopelijk heb ik jullie iets nuttigs verteld en ik ben vooral benieuw naar wat jullie denken over de komende rotatie! Wat gaan jullie spelen? Wat vinden jullie van de vier tribes. Ben je team dinosaur of team pirate? what about pirates riding dinosaurs!!! laat het me weten ;)

Gewijzigd Laatst gewijzigd door kolonelnick op 26-09-2017 om 12:25
Offline Eclavyrr Eclavyrr heeft loyalty level 20 26-09-2017 om 13:01
Ik wil hier nog eentje aan toevoegen:
Blue ManaGreen Mana Merfolk

Merfolk kan best hard gaan in een +1/+1 counter shell, met Metallic Mimic en Vineshaper Mystic. Herald of Secret Streams zal een sleutelrol zijn in dat deck en ik verwacht dat het veel gebruik zal gaan maken van de explore mechanic. Denk wel dat het meer een fun deck is dan zwaar competitief maar het is niet duur om te bouwen en absoluut een onverwachte vis in het water op de FNM! (Pun intended)

Gewijzigd Laatst gewijzigd door Eclavyrr op 26-09-2017 om 13:03
Offline kolonelnick kolonelnick heeft loyalty level 17 26-09-2017 om 13:14
Hoi Eclavyrr,

Ik weet niet waar in mijn edit het fout gegaan is, maar merfolk had ik er wel tussenstaan :x inderdaad met die tactiek.
Ik denk dat ik hem in mijn edit per ongeluk weggehaald heb
Offline Eclavyrr Eclavyrr heeft loyalty level 20 26-09-2017 om 15:21
Ach dat kan gebeuren, wel leuk dat we op dezelfde lijn zitten voor de merfolkjes!
Offline Darksoul93 Darksoul93 heeft loyalty level 20 27-09-2017 om 20:09
Ik ben geen Standard expert, maar ik gok dat de impact van Ixalan op het format vooralsog minimaal zal zijn. Het effect van de vier roterende sets is veel groter dan de toevoeging van deze ene nieuwe set. Momenteel heb je met Ramunap Red, Temur Energy en U/W/x Approach een sterke driehoek van Aggro, Midrange en Control. De vier Ixalan tribes lijken me op dit moment nog niet goed genoeg om het die drie decks echt moeilijk te maken. Bovendien zitten er in Ixalan voor die decks ook diverse upgrades.

Dinosaurs en Pirates hebben inderdaad de meeste potentie. Dinosaur Ramp varianten verwacht ik wel in Standard, zeker omdat die tribe veruit de meeste liefde heeft gekregen in de set. Pirates hebben een aantal interessante kaarten, maar ik weet niet of er nu al echt een duidelijke sterkste variant is.

Wat Vampires en Merfolk betreft lijkt het me dat die tribes geen rol gaan spelen. Beide tribes hebben simpelweg geen echte lords of duidelijke tribal pay-off. Merfolk zijn als tribe een zooitje. Een +1/+1 deck is inderdaad een optie, maar dan is het nauwelijks nog een tribal deck. Vampires hebben genoeg kaarten voor een tribal deck, maar waarom zou je niet gewoon B/W Tokens spelen met Anointed Procession als dat deck veel meer mogelijkheden heeft?

Ik verwacht dat we pas na de release van Rivals of Ixalan (en voor de Merfolk: Dominaria) een duidelijk beeld hebben van de tribes en hun identiteit en dus ook van hun mogelijke toekomst in Standard. Maar misschien zit ik er wel helemaal naast :d

Dit weekend is meteen het eerste grote toernooi met Ixalan Standard (SCG Open in Dallas) dus dan gaan we zien of er al nieuwe decks opduiken :)
Offline Sars Sars heeft loyalty level 10 30-09-2017 om 18:29
Wanneer roteren de 'oude' kaarten uit? Ik zie dat op de GP van Turijn en Washington nog steeds met de 'oude' kaarten gespeeld wordt.
Offline thewoodcutter thewoodcutter heeft loyalty level 18 30-09-2017 om 22:16
Per gisteren (29 september) roteren de kaarten uit Battle for Zendikar, Oath of the Gatewatch, Shadows over Innistrad en Eldritch Moon uit standard.
Die GP's zijn allebei al geweest toen die kaarten nog wel legaal waren. :a
Offline Sars Sars heeft loyalty level 10 02-10-2017 om 12:26
Bedankt, had niet goed gekeken. Die waren begin september en niet oktober :%
Offline Darksoul93 Darksoul93 heeft loyalty level 20 02-10-2017 om 23:54
Afgelopen weekend was dus de Standard SCG open in Dallas, en Ixalan maakte daar nog maar weinig impact op het format. De enige tribe die redelijk presteerde was R/G Dinosaurs met een 45e plek als beste notering. Het enige andere nieuwe 'tribal' deck was Abzan Tokens, met diverse Vampires en Vraska. Merfolk en Pirates waren als tribal deck geheel afwezig. Wel werd Hostage Taker enorm veel gespeeld :o !
Offline kolonelnick kolonelnick heeft loyalty level 17 03-10-2017 om 12:05
Hostage Taker is ook zeker een goede kaart en kan denk ik wel in elk deck wat zwart en blauw speelt. het haalt goden weg, vehicles en nog veel meer dingen natuurlijk. Abzan tokens vond ik een interessant deck om te zien. Ik ben benieuwd wat we verder nog gaan zien, er wordt nog geexperimenteerd.

Zo werd er afgelopen zondag op een event in mijn lgs meerdere keren dino's en pirates gespeeld (een RB aggro pirate deck behaalde hier zelfs top 8)

Komende vrijdag ga ik naar de fnm met mijn grixis pirate deck en gaan we eens zien wat we hiermee kunnen bereiken :d
Offline vanmaanen vanmaanen heeft loyalty level 6 05-10-2017 om 20:42
Is er al bekend of in het volgende deck de tribes meer support krijgen? Ik ben een vampire-deckje aan het bouwen, lijkt inderdaad op de bovenstaande, maar een paar echte bombs mogen er nog wel bij van mij... Ik speel trouwens oa ook Anointed Procession Amonkhet voor nog meer tokentjes.
Moderator offline MagnusMagicus MagnusMagicus heeft loyalty level Moderator 06-10-2017 om 10:22
Volgende deck? Ik denk dat je volgende set bedoelt? Daar is echt nog niets over bekend, maar aangezien die set zich ook op Ixalan afspeelt (het is de allerlaatste kleine set) verwacht ik absoluut meer tribal support.
Offline vanmaanen vanmaanen heeft loyalty level 6 07-10-2017 om 22:18
Ja inderdaad, de aankomende set uit dit block... ik hoop dat het inderdaad tribal based is & vooral dat ook Pirates meer aan bod zullen komen
Offline ultrabeginner ultrabeginner heeft loyalty level 1 17-10-2017 om 18:40
Ik ben redelijk nieuw in Magic the Gathering, komen er in deze block nog zombies of is het te verwachten dat de volgende 2 uitbreidingen ook richting piraten en dino's gaan?
Offline kolonelnick kolonelnick heeft loyalty level 17 17-10-2017 om 21:27
Quote:
ultrabeginner 17-10-2017 om 18:40
Ik ben redelijk nieuw in Magic the Gathering, komen er in deze block nog zombies of is het te verwachten dat de volgende 2 uitbreidingen ook richting piraten en dino's gaan?

Op het moment bestaan magic blocks uit twee sets, dus alleen de komende set (rivals of ixalan) zal hetzelfde thema hebben als ixalan zelf. Hiernaa gaan we over op een set structuur waarbij we een core set en drie grote losstaande sets krijgen elk jaar.
Om nu je vraag over zombies te beantwoorden. Helaas. Ixalan (en dus rivals of ixalan) heeft een bepaald thema waar zombies niet in passen en de tribes waar dan ook op gefocusd wordt zijn vampires, merfolk, dino's en pirates.
Wat verdere magix sets gaan brengen durf ik niks over te zeggen, maar rivals of ixalan zal zeker dezelfde trend als ixalan volgen
 1   volledige onderwerp op 1 pagina weergeven
Vorige Reageren

0 producten
Mijn winkelwagen
Handige Links
Magic forums
Magic decks

Magic nieuws
Magic columns

Klantenservice
Magic helpdesk
Nu op de BoM
Magic forums
Magic decks

Deck commentaar
Kaart commentaar
Product commentaar
  Contact   |   Home   |   Klantenservice Afrekenen   |   Mijn account    |   Winkelwagen  
iDeal Magic the Gathering winkel
Bazaar of Magic © 2012
PayPal